Konventums konstsamling i Helsingör. 24/5 (och ev. 1/6)

Konventum, Helsingör

Vi besöker Danmarks största privatsamling av nutidskonst.
OBS: Tidigaste anmälan: Må 2/5 kl. 18:00

Konventum är en kurs- och konferensanläggning (tidigare känd som LO-skolen) vid Öresundskusten alldeles norr om Helsingör. Konventum invigdes 1969 och är ritat av tre danska arkitekter.  Arkitekturen är stramt diskret och enkel; det är nordisk modernism med viss inspiration från Spanien och Japan. Anläggningen är helt och hållet inredd med danska designmöbler.

MEN: Det som är av särskilt intresse för oss är den imponerande konstsamling som finns i huset.

Det rör sig om Danmarks största privata samling av nutidskonst, , i synnerhet  danska, från femtiotalet fram till idag: Per Arnoldi, Henning Damgaard-Sørensen, Wilhelm Freddie, Henry Heerup, Egil Jacobsen,  Robert Jacobsen, Asger Jorn, Per Kirkeby, Lise Malinovsky, Lizzie Mallow, Bjørn Nørgaard, Carl-Henning Pedersen, Karl Åge Riget, Hans Scherfig, Kurt Trampedach och många flera.

Kl. 09:00        Bussen avgår från Operans parkering.

Vid ankomsten till Konventum blir det kaffe med kringle innan visningen tar sin början.

Vi går en rundvandring på 90 minuter med konstvisning av Konventums egen guide.

Kl. 13:00        Efter visningen åker vi med bussen in till Helsingör där det serveras lunch på restaurang Kaj, precis vid hamnen: Stjerneskud med ett glas vin eller öl.

Kl. 14:30 ca    Efter lunchen blir det tillfälle till lite sightseeing på egen hand i Helsingörs Kulturhavn Kronborg. Man kan t.ex. titta på exteriören till det mycket speciella, i en gammal torrdocka under marknivå nedsänkta Museet for Søfart, en ikonisk skapelse av Bjarke Ingels.

En annan sevärdhet är HAN, den lille havfrues ”lillebror”, som sedan 2012 sitter på sin sten och blänker.
Hans pappor är konstnärsduon Elmgreen og Dragset.

Kl. 16:00         går bussen tillbaka till Malmö där vi beräknas vara ca 17.30.

Kostnad: 1 200 kr.

Priset inkluderar bussresa, förmiddagskaffe, visning av dansktalande guide på Konventum och lunch med dryck på Restaurang Kaj.

Första anmälningstillfälle: Må 2 maj kl. 18:00
Betala snarast efter positiv bekräftelse till Malmö Konstatudios bg 176-6591 eller Swish 123 646 30 12. Ange namn, aktivitet och datum för aktiviteten. Observera också att anmälan blir definitiv först sedan aktiviteten är betald.

OBS: Turen blir av om vi blir minst 20 deltagare. Max antal är 30 deltagare. Blir anmälningarna flera görs en väntelista. Om denna överstiger 20 deltagare genomförs även resan 1/6.